voor inwoners, met gemeenten

Met onze gratis app heeft u handige informatie bij de hand.

  • de afvalkalender; vergeet nooit meer een container aan de weg te zetten. De app stuurt u een melding wanneer we welke kliko komen legen.
  • adressen en openingstijden van de scheidingsstations
  • de afvalwegwijzer; twijfelt u in welke bak het afval moet? De afvalwegwijzer heeft het antwoord.
  • berichtenservice; hebben wij iets belangrijks te melden? Dan krijgt u via de app een bericht.
  • en u kunt ook uw meldingen aan ons doorgeven.

Hoe te installeren

Veel gestelde vragen

De meldingen vanuit de app kunnen soms later binnenkomen dan het tijdstip dat u heeft opgegeven. Omdat veel huishoudens gebruik maken van deze meldingen uit de app moeten er ook veel meldingen tegelijkertijd verzonden worden. Vergelijk het met een snelweg met een aantal rijbanen, bij veel aanbod ontstaat ook daar file. Het kan dus gebeuren dat uw de melding om 19.00 uur heeft ingesteld maar dat deze wat later op uw telefoon aankomt.

Het kan ook voorkomen dat u opeens geen meldingen meer vanuit de GAD app ontvangt. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Wij kunnen helaas niet zien wat in uw specifieke geval de oorzaak is. Wel weten we inmiddels dat veel van deze problemen ‘standaard’ oorzaken hebben. De belangrijkste tips op een rij:

1 Instellingen updaten
Wijzig het tijdstip die u ingesteld heeft om pushberichten van de afval-app te ontvangen en sla deze op. U kunt kiezen uit 13.00 uur, 19.00 uur, 01.00 uur en 07.00 uur. Wanneer u het andere tijdstip heeft opgeslagen kunt u terug gaan en deze weer terugzetten naar uw eigen gewenste tijdstip. Hierdoor wordt het ID van uw toestel weer naar de database gestuurd. Let op, het verzamelen van de berichten start 6 uur van te voren. Het kan voorkomen dat u net te laat bent en pas een bericht ontvangt bij de volgende inzameling.

2 Af en toe openen
Wanneer u de app nooit opent na het ontvangen van een bericht zet uw toestel de app in een slaapstand. Het systeem denkt namelijk dat de app niet relevant is en zal daarom de app in een energie-besparende stand zetten. Dat kunt u via de instelingen van het toestel zelf aanpassen.

3 Wis cache geheugen:

Wis eventueel de cache van de app en stel deze opnieuw in. Zowel ‘Clear data’ als ‘Clear cache’.

Hieronder de stappen:
1 Wis de cache van de app. Zowel ‘Clear data’ als ‘Clear cache’. Open het gedeelte Instellingen op uw apparaat en tik op Apps. Zoek de app waarvan u de app-gegevens wilt wissen. Tik op de app en selecteer Opslag. Tik op Cache wissen om alle cache-gegevens voor de geselecteerde app te verwijderen
2 Verwijder de app.
3 Installeer de app.
4 Het is daarna belangrijk dat de app je vraagt uw adres opnieuw in te vullen. Dan worden de gegevens verstuurd. Mocht de app uw gegevens wederom automatisch invullen, dan is het volledig wissen van uw gegevens niet goed gegaan. Probeer nogmaals bovenstaande stappen.

4 Adblokkers:

Het kan ook voorkomen dat de berichten worden geblokkeerd door adblockers of virusscanners. Controleer de instellingen van deze apps wanneer u daar gebruik van maakt.

5 Energiestand
Wanneer uw toestel onvoldoende is opgeladen kan de batterij in een energiebesparende stand staan en worden de berichten tegenhouden. Controleer of uw toestel energiebesparende instellingen heeft die pushberichten kunnen blokkeren. Zie tips hieronder om dit op te lossen. https://inzamelkalender.gad.nl/tips-gebruik-app

Basistips

  1. Zorg dat de laatste update van de app is geïnstalleerd en dat u aangeeft dat de app u berichten mag sturen.
  2. Bij een update van de telefoon kan de instelling in de GAD app veranderen. U kunt dat de app opnieuw toestemming geven u berichten te sturen.
  3. Wanneer uw toestel onvoldoende is opgeladen kan de besparende energiestand de meldingen tegenhouden.
  4. Zorg dat dat de GAD app op de achtergrond taken mag uitvoeren of ontvangen.

Meer tips en weten hoe deze uit te voeren? Kijk bij “veel gestelde vragen GAD app”.